Mukana kuvassa: Juhana Blomstedtin Kuunteleva silmä, 1982, öljy kankaalle, Fortumin Taidesäätiön kokoelmat.

Tulossa: Kuunteleva silmä

Kuunteleva silmä -näyttely, toteutettu yhteistyössä Suomalaisten taidesäätiöiden yhdistyksen kanssa, Galleria Elverketissä ja Chappessa 24.5.–15.9.2024

Näyttely Kuunteleva silmä tuo yhteen monipuolisen valikoiman teoksia Suomalaisten taidesäätiöiden kokoelmista. Näyttely levittäytyy Tammisaaren kulttuurikortteliin Galleria Elverketiin ja Chappeen.

Näyttelykonsepti perustuu Fortumin taidesäätiön kokoelmaan kuuluvaan Juhana Blomstedtin (1937–2010) Kuunteleva silmä -maalaukseen (1982). Teos kuuluu saman nimiseen sarjaan, jonka taiteilija esitteli Venetsian biennaalissa vuonna 1982. Blomstedt kirjoitti vuonna 1986 teossarjasta seuraavaa:

”Joka tapauksessa äärettömyyden käsite on rakkain ystävämme, mutta samalla mielenrauhamme pahin vihollinen. Kaiken takana väijyy mahtava kysymys: miksi. Asiat kelluvat ympärillämme ja sisällämme, ajelehtivat muistimme ja mielemme meressä itseään tai toisiaan tiedostamatta, mutta tarkoitushakuisina. Silmä kuuntelee.” 

Taiteilija havainnollisti runollisen täsmällisesti sitä, miten havaitsemisen ja sen tulkitsemisen tapahtumassa keskeistä on avoimuus ja epävarmuus. Mitä näen vai näenkö sittenkään? Blomstedtin teoksen ja ajattelun innoittamana syntyneen näyttelyn lähtökohtana on aistien välisyys, ulkoisen ja sisäisen välinen suhde ja ajallisuus. Blomstedt kirjoitti siitä mitä hän maalasi, jolloin on huomattava, että hän tavallisesti käsitteli jatkuvuutta ja äärettömyyttä, tilaa, havaintoa ja esittävän ja ei-esittävän suhdetta maalaustaiteen keinoin ja ilmaisuin. Näyttely käsittelee myös sitä, miten kuvata havaintojamme ja kokemuksiamme, ja onko henkilökohtaista kokemusta mahdollista jakaa ja miten?

Maisema-aiheet ja luontokuvaukset yhdistyvät henkilökohtaisten tuntemuksien muotokuvien ja omakuvien yhteyteen. Näyttelyn keskeinen teema on moniaistisuus ja aistien välisyys, joka rinnastuu kuvataiteen monimediaalisuuteen ja -materiaalisuuteen. Teosvalikoiman historiallisen jatkumon välityksellä kävijälle avautuu näkymiä henkilökohtaisen kokemuksellisuuden ja tutkimuksellisen havaitsemisen väliseen suhteeseen ja siihen, miten tämä näkyy taiteellisessa työskentelyssä 1800-luvulta tähän päivään. Teoksien sijoittelu luo myös erilaisia tilallisia aistimuksia, jotka vaikuttavat kävijän tuntemuksiin tilasta ja rakennuksesta toiseen kuljettaessa.

Näyttely jakaantuu kahteen rakennukseen niin, että Chappessa on esillä enemmän luontoon, maisemaan ja ulkoisiin havaintoihin liittyviä teoksia, kun taas Galleria Elverketissa sisäiset näyt ja mielikuvitukselliset visiot ovat vahvemmin edustettuina. Näyttelyä jäsentävät kahdeksan teemaa: vastaavuudet, sisäiset näyt, luonnon ilmiöt, materiaalin tuntu, musiikin ja visuaaliset välinen yhteys, muistot ja mielikuvat, ihmisen kuvat ja ajallisuus.

Näyttely on Galleria Elverketin/Pro Artibus -säätiön ja Chappen ensimmäinen yhteistyönäyttely. Näyttelyn ovat kuratoineet Pro Artibus -säätiön kuraattori Juha-Heikki Tihinen ja Chappen intendentti Pia Hovi. 

proartibus.fi
chappe.fi

Näyttelyssä on esillä teoksia Suomalaisten taidesäätiöiden kokoelmista
Alfred Kordelinin säätiö, Fortumin Taidesäätiö, Föreningen Konstsamfundet, Gösta Serlachiuksen taidesäätiö, Lönnströmin taidemuseo, Nordean Taidesäätiö, OP Ryhmän Taidesäätiö, Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö, Pro Artibus -säätiö, UPM-Kymmenen Kulttuurisäätiö, Åbo Akademin säätiö